Meeusen: ‘Afzien heeft vandaag een nieuwe dimensie gekregen’

belgaimage-142344826-full
"Choco". Het waren zijn eerste woorden toen hij helemaal kapot de perstent binnenwandelde na de aankomst. Tom Meeusen reed de veldrit van zijn leven in het wiel van de Nederlandse sneltrein Mathieu van der Poel. "Ik heb blaren op mijn handen van in mijn stuur te nijpen."

Tom Meeusen die vijf ronden lang het wiel van Mathieu van der Poel houdt: weinigen hadden het voor de derde manche van de DVV Verzekeringen Trofee voorspeld. “Twee jaar geleden kon ik een ronde lang meegaan in zijn wiel. Toen ben ik van miserie gevallen, maar sindsdien droomde ik ervan om eens twee ronden in zijn wiel te mogen vertoeven”, aldus de goedlachse Meeusen. “Ik ben Mathieu dankbaar dat hij me meenam. Zelden heb ik zoveel teruggekregen van mijn kopman. Ik droomde nooit van de zege, want Mathieu kon me op vier of vijf plaatsen in het parcours lossen als hij wilde.”

Toch was zijn prestatie straf: de tegenstand volgde op anderhalve minuut terwijl Meeusen zich vastbeet in het wiel van de Nederlander. “Ik kan gelukkig goed sturen. Ik heb echt blaren op mijn handen van in mijn stuur te nijpen. Het is leuk om eens een tijdje het achterwiel van Mathieu te zien. Maar ik heb alle sterren van de wereld gezien. Ik heb meermaals geroepen: “Rij alstublieft door!”. Maar hij wilde me echt meenemen. Het kon me op den duur niet meer schelen hoeveelste ik werd: ik was echt bezig om zo lang mogelijk bij Mathieu te blijven. Het voelde aan als de kans van mijn leven. Bij het lossen in de voorlaatste ronde was ik gelukkig zeker van de tweede plaats. Zo werd er opnieuw over mij gepraat. Ik heb weer een jaar krediet gekocht (lacht)”

Aerts: ‘Geen superdag’

Een verre ereplaats: meer was er niet voorzien voor Toon Aerts in de VIO Flandriencross. De leider in de DVV Verzekeringen Trofee slaagde er in zijn voorsprong te behouden, maar Mathieu van der Poel sloeg toch een stevige bres in die vooraf ruime marge. “Ik had geen superdag”, klonk het eerlijk. “Er waren veel anderen die dit parcours beter kunnen. Ik heb ongelooflijk afgezien. Ik heb nog steeds mijn voorsprong, gelukkig. Ik heb het gevoel dat ik die nog enkele crossen kan behouden.”

Deel dit bericht